woensdag 21 mei 2014

Literatuurliefde?

Het is nodig om op de middelbare school boeken te lezen voor het literatuurdossier wat je in elkaar moet zetten. Dat vind ik in ieder geval. Er zijn ook zeker veel jongeren die het aan hun laars lappen en denken dat ze er zonder een letter te lezen mee af zijn. Jammer genoeg geldt dit ook voor velen, ze komen er op een of andere manier op een gemakkelijke manier vanaf.

Het lezen voor mij is geen straf. Al moet ik toegeven dat ik soms liever een roman open in plaats van een ingewikkeld boek dat eens in de Middeleeuwen is geschreven. Maar ik moet toegeven dat ik het soms zelfs amuserend vind om literatuur te lezen. Natuurlijk, de 'literatuur' die ik voorgeschoteld krijg is wel wat afwijkend van de literatuur die kenners lezen. Maar toch, het klinkt gewichtig. En het is ten slotte toch ook literatuur?

Pas geleden heb ik een boek uit de Romantiek gelezen. Ik vond het geweldig leuk om te lezen hoe de schrijver de negatieve dingen van andere mensen noemt, eigenlijk kraakt hij ze af. Maar toch heel fatsoenlijk blijft. Het is niet wát er in het boek staat, maar meer hóe het er staat. De manier van schrijven vind ik fasinerend. Ik vind de boeken wel leuk om te lezen, maar of het nu een passie is?

Net zoals het o, zo bekende boek van Jane Austen. Namelijk Pride and Prejudice (Trots en vooroordeel). Ge-wel-dig om te lezen, vind ik. Ik hoop het nog eens te kopen in de officiele versie, het oude Engels, zodat het er precies zo staat geschreven als Austen het heeft bedoeld. Maar het taalgebruik, men spreekt elkaar aan met meneer en juffrouw. Het lijkt me wat vreemd als wij, westerlingen van deze tijd, elkaar zo zouden aanspreken. Maar het straalt een bepaald soort respect uit dat we tegenwoordig niet zoveel meer tegenkomen. Om nog niet te spreken van de verliefdheden. Ik weet heus wel dat het er niet altijd op zo'n manier aan toeging. Maar toch vind ik het heel mooi.
Het is altijd jammer als een film niet aan je verwachtingen voldoet. Bijvoorbeeld de personages in het boek krijgen in mijn fantasie altijd een gezicht. In een film kan dat gezicht er heel anders uit zien. Soms is dat al genoeg om de film te verwerpen en de voorkeur te geven aan het boek. In de films die er van Pride and Prejudice zijn, aan de andere kant, zijn er heel veel dingen boekgetrouw gefilmd. En de stukken die veranderd of verkort zijn, pas ik dan gewoon aan in mijn gedachten zodat het samenvalt met het boek en mijn fantasie..

Ik kan het boek blijven lezen en de film blijven kijken. Ik word het niet zat, of in ieder geval; nog niet ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten